Recenzia – VW Touareg 7L (2002-2010)

15.12.2020 - Filip Sidor

Prvá generácia známeho a exkluzívneho Touarega sa vyrábala od roku 2002, koncom roka 2006 prešiel Touareg faceliftom a výroba sa skončila v roku 2010, nástupom druhej generácie a modelom s označením 7P.

Facelift sa dá najjednoduchšie rozoznať podľa predných svetlometov. Tie mali pred faceliftom rovnú spodnú hranu a po facelifte tam pribudla štýlová „vlnovka“.

 

Prejdime ale na reálne skúsenosti s týmto vozidlom.

Zamerajme sa na plnokrvnú naftovú ekologickú hrozbu a to slávny 10 valcový, 5 litrový kus pre „fajnšmekrov“.

Tento faceliftový (2007) kúsok som vlastnil cca 1 a pol roka a prešiel som si s ním cca 40 000km (pri predaji mal cca 310 000km) a musím povedať, že ešte aj v dnešnej dobe má Touareg čo ponúknuť.

Nejakým spôsobom sa mi kedysi podarilo dohľadať, že obstarávacia cena môjho kusu v danej dobe vyšla na 96 000€, čo je slušná raketa aj dnes, no na druhej strane treba uznať že v daných časoch sa dal takýto Touareg zaradiť medzi technologickú špičku.

V prvom rade u Touarega každého príjemne prekvapí komfort. Samozrejme V10 je možné mať len v kombinácii so vzduchovým podvozkom a automatickou prevodovkou a všetko perfektne ladí.

V krátkosti k interiéru – je kvalitný, prepracovaný, no zároveň tak trochu svojský a niektorým ľuďom sa bude ťažko zvykať na vzhľad volantu a radiacej páky (najmä pri automate) – toto všetko ich ale zaručene opustí po prvom prevezení sa.

Je pravda, že DSG je oveľa presnejšie a rýchlejšie, no bohužiaľ tu v „hydromeniči“ sa mení veľa zábavy a výkonu len na vyššiu spotrebu…

Svojho Touarega som síce nikdy poriadne nezablatil, no našťastie mi prešlo rukami pár na ktorých mi nevadilo, že mali blatom zahádzané podbehy, zrkadlá, sklá alebo kľudne aj strechu… Keď už sa bavíme o teréne, nebolo to bežné, ale v minulosti bolo možné nakonfigurovať okrem medzinápravovej uzávierky (tá bola štandard u každého jedného Touarega prvej generácie) ešte aj uzávierku zadného diferenciálu, takže v kombinácii so vzduchovým podvozkom a jeho piatimi rôznymi nastaveniami výšky (nakladacia, sport, comfort, offroad, extreme offroad) + dobrými pneumatikami by ste len veľmi ťažko hľadali v teréne rovnocenného súpera.

Ale vráťme sa k môjmu „turkovi“, ktorého som využíval najmä na dlhé presuny medzi obcami, prípadne po diaľniciach.

V prvom rade by som chcel zodpovedať otázku VW fans, aj keď možno nie som na to úplne kompetentný, keďže jazda mestom pre mňa väčšinou predstavovala len plynulý prejazd, prípadne zastávku niekde na okraji mesta – moja reálna priemerná spotreba sa pohybovala v rozmedzí 10,6-11,5l. Nič hrozné, keď si človek uvedomí že má pod zadkom 230kW a 750Nm a pritom jeho auto vyzerá, ako bežné SUV alebo pre niektorých aj ultimátny sleeper.


K pocitu z výkonu dodám len, že V10 je vždy pripravená zapáliť a ošklbať všetky 4 kolesá až na drôty, otázkou skôr je – máte na to gule..?


Poďme na večne preberaný…servis…

Na každom jednom fóre a od každého druhého suseda v dedine, ktorý podobné auto v živote ani z blízka nevidel sa dozviete, že V10 nebrať a že je to celé zlé a že to je pokazené už z výroby atď.

Rovnakých rád som si pred kúpou vypočul nespočetne a bohužiaľ alebo chvalabohu (každému ako pasuje) sa nikdy nenechám odhovoriť od toho čo som si vymyslel.

Už od kúpy bolo počuť sem tam nejaké kovové zvuky od prednej nápravy. Sny o výmene tyčiek stabilizátora (asi najlacnejšieho prvku väčšiny náprav) sa rozplynuli pri výmene najväčších ramien a nejakých lisovaných silentblokov takže už prvý servis bol cca 3-4 prvky nápravy a cca 400-500€, nepamätám si už úplne presne.

Diely ako brzdy by som bežne ani nepreberal – je to spotrebný materiál a vedel som od kúpy, že pôjdu na výmenu, avšak chcem pripomenúť že V10 má väčšie a samozrejme drahšie brzdy, takže komplet predné, zadné kotúče, doštičky, káble na senzory opotrebenia a pakne ručnej brzdy ma vyšli okolo 700€ a to už so všetkými možnými zľavami.

Dá sa povedať, že prvé problémy s podvozkom sa začali súčasne s prvým mrazom – našťastie vzduchové „vankúše“ sú tam celkom dobre riešené a tak len veľmi zriedkavo začnú prepúšťať a fučať – oveľa bežnejší a častejší je problém s ventilmi, ako som mal aj ja. Jeden ventil na každom vankúši, repasovaný od 50€, používaný od 10€, výmena doma. Výmena bola potrebná len na jednej strane zadnej nápravy – je tam o niečo horší prístup ako vpredu, ale na zdviháku (ja som to robil v jame) by to nemalo byť nič nemožné.

Časom sa prišlo na problémy so zámkami – konkrétne zadné zámky nezamykali – auto sa tvárilo ako zamknuté, ale zadné dvere boli odomknuté, keď ste ich otvorili začal nepríjemne vrieskať pravdepodobne originálny alarm. Použitý zámok od 100€, nový od 200-250€.

Neskôr prišiel problém s dobíjaním, z ničoho nič začalo kolísať a klesať pod 10,8V, takže oprava alternátora a tu už prichádzame na kameň úrazu, kde sa názory mechanikov rozchádzajú.

90% autorizovaných, neautorizovaných servisov, mechanikov, dedinských odborníkov atď vám neochvejne bude tvrdiť, že motor von…

10% skúsených mechanikov, prípadne dlhoročných majiteľov týchto agregátov vám vysvetlí, že stačí trochu mágie a pár správnych neslušných slov a všetko sa dá.

Je pravda, že keď sa pozriete pod kapotu vyzerá to akoby tam motor natlačili s obuvákom a kladivom, nikde okolo neho nie je milimeter voľného miesta, dá sa ale povedať, že je to adekvátne objemu a počtu valcov. Takže pokiaľ nie ste dostatočne odvážny alebo dostatočne hlúpy, nepustíte sa do toho…

Aby som sa vyjadril s „repasom alternátora“ to šlo z ceny 100-200€ na slušných pár tisíc, pretože keď už to má byť v servise tak prečo by sme preventívne nevymenili obidve turbá, hydromenič, kabeláž na žhavičoch atď atď, ale musím uznať že to bolo len a len moje (hlúpe) rozhodnutie.

Takže suma sumárum – keď odrátame bežný servis ako pneumatiky, brzdy, oleje a pod. Vyjde mi, že za vyše roka a pol by som sa vošiel so servisom do 1000€, čo je z môjho pohľadu celkom adekvátne vzhľadom na vek a najazdené km.

Musím uznať, že časom už som si začal uvedomovať aký je Touareg prepracovaný a zložitý a že je to hotová elektráreň, všade samá riadiaca jednotka atď a už som sa začal aj obávať, že sa to začne sypať a tak som sa rozhodol ho aj po veľkom servise, ktorý som urobil, posunúť ďalej.

Osobne pri kúpe touarega by som poradil čo najmenej prvkov výbavy, ktorá sa už po tých rokoch a km pri prípadných opravách môže kľudne vyšplhať aj na dvojnásobnú výšku obstarávacej ceny. Snažil by som sa vyhnúť modelom pred faceliftom, pretože ako dlhodobý a aktívny fanúšik fóra, som len málokedy zahliadol, že by sme my (majitelia faceliftov) mali podobné problémy, ako majitelia Touaregov pred faceliftom.

Zhrnutie: zo sna mať pekné, robustné a kvalitné SUV sa môže behom pár hodín stať absolútna finačná samovražda…