Čo by ste mali vedieť pred kúpou jazdeného vozidla – identifikátory vozidla II.

19.11.2020 - Filip Sidor

Okrem povinných identifikátorov vozidla popísaných v predošlom blogu, nájdeme na aute aj mnohé ďaľšie.



 

Vráťme sa teda opäť k VIN číslu ukrytému za čelným sklom.    

Nie je povinné, nemá ho každé vozidlo a keď áno, tak samozrejme musí korešpondovať s technickým preukazom a VIN číslom vyrazeným na karosérii.


U niekoľkých výrobcov sa používal tenký štítok, ktorý bol pevne prinitovaný, avšak u niektorých značiek to bol iba „papierik“ založený medzi palubnou doskou a čelným sklom. Samozrejme, že sa nedal kedykoľvek a jednoducho vybrať/zameniť, ale pri výmene čelného skla sa ľahko stane, že sa štítok posunie, zapadne alebo sa jednoducho stratí.

Teoreticky by to nemalo nikomu vadiť, pretože spomínaný štítok je len informačný, tu je potrebné skôr zbystriť pozornosť a zamerať sa na karosériu a teda zistiť či bolo sklo menené kvôli, či už väčšej alebo menšej havárii alebo to bol len jednoducho odfrknutý kamienok. Obe z možností sú úplne bežné.



Jedným z nepovinných identifikátorov je aj číslo motora.

Toto je vo väčšine prípadov veľmi ťažko dostupné alebo takmer úplne nedostupné, podľa nášho názoru bezvýznamné, pretože ho nikto nikdy nekontroluje a netrvá na tom, aby korešpondovalo s číslom motora uvedeným v technickom preukaze.

Rovnako sa zastávame názoru, že motor je len „náhradný diel“ a teda je možné ho vymeniť bez toho, aby to nejakým spôsobom uškodilo v spôsobilosti vozidla používať ho v premávke. Samozrejme toto platí pri výmene za identický alebo takmer identický agregát, nie extrémne swapy v zmysle z naftového štvorvalca na benzínovu V8, alebo z benzínového radového šesťvalca na štvorvalcový benzínový boxer a podobne.



Ďaľší identifikátor je tzv.zákaznícky štítok – používajú ho len niektorí výrobcovia a rovnako nie je povinný.

Výrobca tu kódmi zaznamená špecifikáciu a výbavu vozidla. Bežne sa s týmito štítkami stretneme u koncernových vozidiel – Škoda, VW, Audi. Zvyčajne je jeden štítok nalepený pri rezerve, resp.inde na podlahe kufru a druhý na začiatku servisnej knižky – musí korešpondovať, inak je zrejmé, že servisná knižka bude falzifikát.