BMW radu 5 (E60): Výhody a nevýhody obľúbeného BMW

Autorealitka Team

08.09.2022

BMW radu 5 je už poriadne dlho synonymom pre ideálneho zástupcu vyššej strednej triedy. Ale generácia E39 už mizne, alebo jej rastie cena a preto sa do najväčšieho záujmu dostáva dvojica E60 a E61, čiže sedan a kombi radu 5 s tvarom od legendárneho dizajnéra Chrisa Bangla. Toho určite pozná každý, lebo vtisol modelom BMW tvary, ktoré sú stále kontroverzné a novátorské. Aké má teda toto BMW výhody a nevýhody?

Výhody

1. Dizajn zostarol do elegancie

Ak sa pri počiatku predaja veľa ľudí búrilo, tak teraz je dizajn radu 5 generácie E60 a tiež kombi E61, úplne bezproblémový a bez akýchkoľvek výčitiek. Dá sa povedať, že dozrel ako zreje víno. Vekom sa stal krajším a hlavne vyváženejším. Tento experiment sa teda automobilke veľmi dobre podaril. Ale nie úplne tak ako všetci marketingoví stratégovia čakali. Auto sa dostalo do hľadáčika so znížením ceny a s tým, že si publikum na iné tvary E60 a E61 zvyklo.

Klasický dizajn v roku 2004 nahradili úplne iné línie, ktoré zachovávali len ten základný prístup ku karosériám a tradičné ľadvinky v prednej časti. Inak sa dá povedať, že nezostal kameň na kameni a línia na línii. Tvary modelu spred 18 rokov sú stále ešte vlastne aktuálne a za pekným kusom sa nejeden znalec otočí.

2. Stále ponúka príjemné vozenie

BMW radu 5 generácie E60 a kombi E61 stále ponúka príjemné vozenie, lebo auto bolo stavané na hltanie veľkého počtu kilometrov pre nemeckých manažérov. Ak dostávalo dobrú starostlivosť, tak aj po rokoch dokáže predviesť komfort a jazdu, ktorú by mu mohli závidieť aj výrazne novšie vozidlá.

Ak toto BMW nemá nezmyselne veľké kolesá, tak podvozok stále dokáže zhltnúť nejednu nedokonalosť cesty, ktorých máme dostatok. Avšak koncepcia s pohonom zadnej nápravy a naladenie komponentov prinášajú aj jazdecky dobré pocity a vodič si dokáže užiť aj cesty, ktoré by si s konkurentom z Ingolstattu užil trochu horšie.

3. Široká paleta motorov

Tento model je ešte z doby, kedy reálne automobilky mohli ponúkať široké spektrum agregátov. Bežné verzie preto mali pod kapotou štvorvalce, šesťvalce a osemvalce. Teraz je to síce stále tak, ale práve v období E60 boli v rozkvete nové naftové šesťvalce a tiež atmosférické agregáty s veľkou výdržou.

Na jednom konci tak stáli 520d a 520i s výkonmi 120 kW (163 k) a 125 kW (170 k) a na druhom konci ponuky žiaril benzínový 545i. Osemvalec mal až 245 kW (333 k), ale to bolo na začiatku, následne, v roku 2005 ho nahradil model 550i s výkonom 270 kW (367 k). Vrcholom naftovej ponuky bol zase motor s označením 535d. Ponúkal agregát s dvomi turbami a výkonom 210 kW (286 k). Práve pri modeli E60 a E61 prišiel výraznejšie k slovu aj pohon všetkých kolies xDrive.

4. Vnútri je dostatok priestoru

Aj napriek veku je vozidlo stále dostatočne veľké, čo na tom, že súčasná generácia Trojky je takmer rovnako veľká. Veď len kufor sedanu je naozaj schopných 520 litrov, čo je nadpriemerná hodnota aj teraz. Teda do momentu ako ho budeme porovnávať s Octaviou. Priestor na zadných sedadlách je tiež veľmi použiteľný. V prípade potreby prepravovať väčšie kusy čohokoľvek prichádza vhod verzia kombi, ktorá po sklopení sedadiel ponúka naozaj zaujímavé rozmery. S trochou fantázie sa dá povedať, že sa v tomto priestore môže vyspať dospelá osoba a ani nemusí byť skrčená.

5. Brutálna verzia M5 aj ako kombi

Tou pomyselnou čerešničkou na vrchu torty je ponuka verzie M5. Má iné naladenie a motor V10 s vysokými otáčkami a objemom 5 litrov. Maximálny výkon 373 kW (507 k) je dostupný len v špeciálnom nastavení vozidla, inak si musí vystačiť s aj tak slušnými 294 kW (400 k). V štandardnom nastavení má tak agregát výkon taký ako mal predchodca s motorom V8.

Nevýhody

1. Už nie je najnovšie

História modelu sa začala písať v roku 2003, kedy automobilka spôsobila právom šok. Menší šok ako ukázal model E65, čiže sedmička, pár rokov predtým, ale pre skalných fanúšikov to bola hlboká rana, s ktorou sa veľa z nich nedokázalo zmieriť.

V roku 2007 prišiel facelift modelu, ktorý vylepšil vzhľad modelu, ale zmeny boli len minimálne. O to viac sa udialo na skrytých častiach. Veľkou zmenou prešiel systém iDrive a novinkou bola aj implementácia novej prevodovky s radením elektronicky, takže pribudol legendárny joystick. Po facelifte lepšie funguje aj adaptívny tempomat, ktorý podporuje úplné zastavenie. Ale výroba skončila v roku 2010, kedy prišiel model F10. Najnovšie kusy teda majú rozhodne viac ako 10 rokov a už onedlho bude z auta youngtimer.

2. Naftové motory môžu byť unavené

Treba brať preverené a dobre servisované kusy, ale motor v 530d zvláda bez akýchkoľvek problémov aj pol milióna a viac. To isté platí pri správnom servisovaní 520d. To vieme na základe zdokumentovaných prípadov. Ale aj tu treba dbať na správnu starostlivosť, rozumne stanovenú výmenu oleja a tiež na výmenu a kontrolu rozvodov. Kým pôvodná 520d E60 má rozvody vzadu, novšia verzia motora ich má vpredu a sú ľahšie na výmenu. Ale o únave môžu určite hovoriť aj benzínové agregáty. Preto treba skontrolovať studené štarty, beh motora a tiež ochotu ísť do otáčok.

3. Hliníková predná časť a hlavne jej opravy

Automobilka v prípade radu 5 E60 stavila na hliníkové komponenty dopredu od deliacej steny medzi motorom a karosériou. To znamená, že rovnanie už veľmi neprichádza do úvahy a všetky poškodené časti treba meniť za nové. Auto tak ostáva takmer rovnako bezpečné a nemá zmenenú tuhosť. Ak je nutné časť vymeniť, treba ju vyrezať a následne zvariť v ochrannej atmosfére.

4. iDrive je zastaralý

BMW radu 5 E60 a E61 boli prvými autami, ktoré mali moderný systém prepojenia jednotlivých komponentov a nový systém iDrive. Práve elektronické problémy môžu byť ďalším častým javom pri starých 5-kách. S niektorými problémami si neporadia ani odborníci na takéto autá úplne ľahko a nezriedka prichádza ku situácii, že je nutné minimálne aktualizovať softvér a v tom horšom prípade vymeniť centrálnu riadiacu jednotku CCC umiestnenú za displejom v strede prístrojovej dosky.

5. Je na každom rohu

O kvalite a popularite modelu svedčí, že je naozaj na každom rohu a je hojne zastúpené nielen ako kombi, ale aj ako sedan. Aktuálne môže byť jedným z najrozšírenejších BMW radu 5 na našich cestách. Predsa E39 už stúpa s cenou hore a novšia F10 je stále nad 10-tisícmi eur. O výraznosť tak treba zabojovať zaujímavou farebnou schémou a peknými, najlepšie originálnymi diskami. Avšak tu varujeme, skúste si dať spraviť geometriu ak dávate disky s priemerom 18 a viac palcov. Tú treba robiť so špecificky zaťaženým autom a s plnou nádržou, inak aj nové tlmiče môžu vykazovať horšie správanie.