BMW M140i je taký hothatch, aký už nikto nezopakuje

29.05.2021

BMW začalo s tým, čo aj Audi a Mercedes. Rozširovanie o nové modely prinieslo úspech už s prvou X5 začiatkom milénia. Ďalší výrazný boom prinieslo rozšírenie o ľudovejšie auto s označením číslom 1. Prvá jednotka sa ukázala v roku 2004 a druhá, do ktorej patrí tento kus je z druhej generácie po roku 2011.

V druhej generácii sa objavila aj verzia, ktorá bola takým ľahším modelom M. A práve ten je jedným z najzaujímavejších hothatchov, ktoré boli v ponuke. Je na to hneď niekoľko dôvodov, najmä v prípade verzie po modernizácii.

Podvozok

Automobilka BMW je známa tým, že drvivú väčšinu modelov má na zadokolkovej platforme. A to platilo aj pre túto generáciu Jednotky s označením F20 pre päťdverovú verziu a F21 pre trojdverák. Model F40 už je postavený na inej platforme, ktorá má základ s pohonom prednej nápravy. Takže toto je jeden z tých najzásadnejších dôvodov, prečo je, svojim spôsobom, M140i unikát, je to hothatch postavený na platforme so základným pohonom zadnej nápravy. Všetci ostatní výrobcovia používajú predokolky. Naviac BMW ponúka pohon všetkých kolies xDrive, ktorý stále favorizuje zadnú nápravu a zachováva jazdné vlastnosti, ktoré každý petrolhead vyhľadáva. V prípade M140i je podvozok tvrdší, ale to podvedome od hothatchu očakávate.

Motor

Ďalším dôvodom, prečo sa tento hothatch nebude opakovať je motor. Pod kapotou je radový šesťvalec s prepĺňaním. Má výkon 250 kW (340 k). Ten nahradil verziu M135i, ktorú auto ponúkalo pred faceliftom. Ten ponúkol nielen viac výkonu, ale aj lepšie reakcie na plyn a hovorí sa, že aj lepšiu spoľahlivosť. S novým trojlitrom, ktorý má označenie B58B30 dokáže M140i vystreliť na stovku za 4,4 sekundy. Za takýmto výborným výkonom je určite aj výborná osemstupňová prevodovka od ZF s automatickým radením.

Použitie šesťvalca do vozidiel tejto triedy súčasnosti už nie je možný, lebo už všetky majú motor umiestnený naprieč, čiže medzi kolesá jednoducho nevlezie a bol by príliš vpredu a tým pádom príliš ťažký na ovládanie. Takáto implementácia by bola vykúpená aj horšou manévrovateľnosťou, kedy by sa predné kolesá nemohli natočiť v takom uhle. Typickým príkladom, čo sa môže stať, je Ford Focus ST druhej generácie, ktorý nemal taký uhol natočenia kolies ako bežné verzie modelu.

Dizajn

Jednotka druhej generácie po facelifte je asi najkrajšou Jednotkou, ktorú automobilka kedy vyrobila. Vyzerá stále svalnato a dlhá kapota pridáva vizáž, ktorá akoby odkazovala na Z3 Coupe. Možno by sa, s prižmúrenými očami, dala považovať trojdverová verzia Jednotky za reálneho nástupcu veľmi zvláštneho kupé.

Kým v prvej generácii obsahovala ponuka radu 1 viacero karosérií, konkrétne aj kupé a kabrio, pre túto generáciu sa tieto dve karosérie oddelili a dostali o stupienok vyššie označenie. A tiež trochu vyššiu cenu. Ale interiér je vždy rovnaký, teda jeho predná časť a prístrojová doska má zakomponovaný moderný systém iDrive ovládaný kolieskom, alebo dotykom. Dotyk je však väčšinou zbytočný, lebo koliesko spĺňa ergonomické požiadavky úplne dokonale.

Použiteľnosť

BMW M140i je univerzálnym autom. Možno existuje niekoľko hothatchov, ktoré sú praktickejšie, ale žiaden neponúkne ten pocit z pohonu zadnej nápravy a radového šesťvalca. Na zadných sedadlách je miesto trochu podpriemerné, ale za 180-centimetrového vodiča sa posadí rovnako vysoký pasažier. Akurát nebude mať taký veľký komfort. Na hlavu to je celkom v poriadku, ale na kolená je miesta trochu menej. Pre deti je však miesto adekvátne. A kufor tiež neohúri, veď vzadu nie je len ťahaná náprava, ale musí tam byť diferenciál a vlastne celý systém pohonu. V preklade to znamená 360 litrov základný objem. Len pre porovnanie, štvrtá generácia Fabie už má cez 400 litrov, ale nemusí schovávať v týchto miestach vôbec nič, dokonca ani viacprvkovú nápravu.

Cena

Aktuálne sa dá takéto auto, podľa stavu, samozrejme, nájsť okolo 30-tisíc eur. Za to ponúka naozaj veľkú porciu zábavy a niečo, čo už nebude asi nikdy v ponuke žiadnej automobilky.  BMW M140i je posledným mohykánom, ktorý predvádza, čo dokáže BMW aj medzi malými autami. V budúcnosti už bude rad 1 výhradne s predokolkovou platformou. Jediná možnosť ako prísť ku malému BMW s pohonom zadnej nápravy, alebo aspoň s touto platformou, je teda budúci rad 2. Ten si zachová tradičné rozloženie pohonu.

Pozrite si aké máme BMW radu 1 aktuálne v ponuke!

Jozef Murarik
Jozef Murarik
Jozef Murarik
Jozef Murarik

Prečítajte si tiež

Vozidlá na predaj

4x4 Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D Intense

Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D Intense

Combi 220918 km náhon: 4x4 manuál (6 st.) diesel 103kW (140 PS) 2008 BB

5.900 €
2 majiteľ Kia Cee

Kia Cee

Combi 184351 km náhon: predný manuál (6 st.) diesel 66kW (90 PS) 2014 BB

6.993 € 8.993 €
Mini Countryman Cooper SD  Steptronic

Mini Countryman Cooper SD Steptronic

Hatchback 121000 km náhon: predný automat (6 st.) diesel 105kW (143 PS) 2012 TN

11.690 € 11.990 €
Benzín+LPG Nissan X-Trail

Nissan X-Trail

Combi 284300 km náhon: 4x4 manuál (5 st.) lpg + benzín 103kW (140 PS) 2001 NR

3.290 €
7 miestne Ford S-Max 1.8 TDCi Trend 7m

Ford S-Max 1.8 TDCi Trend 7m

Mpv 235320 km náhon: predný manuál (6 st.) diesel 92kW (125 PS) 2008 PO

4.700 € 6.700 €
Slovenské, úplná história Mercedes-Benz GLA 200 d A/T

Mercedes-Benz GLA 200 d A/T

Liftback 106196 km náhon: predný automat (7 st.) diesel 100kW (136 PS) 2015 TN

17.490 € 18.290 €