Aj prvá generácia Audi Q7 má stále čo povedať

18.07.2021

Audi Q7 je aktuálne na trhu vo svojej druhej fáze druhej generácie, ale trh s jazdenými autami je celkom saturovaný aj prvou generáciou. Je až prekvapivé ako aktuálne toto Audi stále vyzerá, keďže jeho dizajn uzrel svetlo sveta už v roku 2005. Je to jedno z áut, ktoré sa tvária nemecky, ale vyrába sa v inom štáte Európskej únie. Q7 sa vyrába, aspoň pre Európu, výhradne na Slovensku, v Bratislave.

Z predfaceliftovej inkarnácie Q7 sa už dá loviť aj kusy do 10-tisíc. Niekedy sa cena dostáva aj hlboko pod túto hranicu, ale treba rátať aj s potenciálom nejakej investície. Veľa kusov má totiž vzduchový podvozok, ktorý po 10-15 rokoch prichádza ku bodu potreby niektorých opráv.

Trochu histórie

Automobilka Audi dlhodobo bodovala najmä sedanmi a kombíkmi, ktoré niekedy doplnilo kupé, niekedy kabriolet. Ale trh bol v polovici prvého desaťročia nového milénia naozaj neúprosný a vyžadoval aj niečo na terénnejší štýl. A Allroad pomaly tomuto trendu prestával stíhať. A to boli otvorené dvere, do ktorých vstúpil model Q7.

Novinka v roku 2005 pôsobila celkom šokujúco, ale základy boli jasné. Q7 prvej generácie stojí na platforme PL71, ktorá je totožná s tou, akú využíva nielen prvá generácia Volkswagenu Touareg, ale aj Porsche Cayenne. Vlastne všetky tieto autá sa robia v Bratislave. Cayenne sa v Lipsku len dorába, gro vzniká práve u nás. Celkový vývoj tohto modelu začal v roku 2002.

MMI

Audi aj v Q7 použilo veľmi dobre spracovaný systém Audi MMI, čo je skratka od MultiMedia Interface. Ten sa ovláda veľmi jednoducho, za radiacou pákou je koliesko, podobne ako má BMW, či mal Mercedes a niekoľko tlačidiel okolo. Všetko je tak intuitívne, že takmer netreba pomoc príručky na zmáknutie vlastne čohokoľvek.

Dnes už možno vyzerá displej v strede ako jeden z menších, ale v roku 2005, aj keď exemplár na fotkách je z roku 2007, to bolo takmer ako sci-fi. Cez displej sa dá ovládať takmer všetko ohľadne reprodukcie hudby, podvozku, či rôznych iných prvkov. Navigácia však nebola vždy štandardom a niektoré autá ňou neboli vybavené. MMI vyrába firma Harman Becker Automotive Systems a využíva systém RTOS na báze QNX, čiže Linuxu.

Veľkosť

Audi Q7 je z trojice súrodencov z koncernu najväčším kúskom. Môže mať aj sedem sedadiel, pričom tie v kufri nie sú úplne na zahodenie. Avšak aj je auto päťmiestne, tak je vnútri obrovské.  V kufri nedočiahnete na opačný koniec a ak spoza zadných sedadiel niečo potrebujete, tak si môžete zašpiniť spodný diel oblečenia. Prečo to píšeme takto? Lebo toto auto budú šoférovať nielen muži, ale aj ženy.

Povedzme to rovno, sedem sedadiel je použiteľných ako rozraďovač batožinového priestoru. A aj napriek tejto jaskyni vzadu má Q7 megalomanský priestor na nohy na zadných sedadlách. Nečudo, veď toto auto má na dĺžku päť metrov. Skoro. Svojimi proporciami takmer dosahuje veľkosti Mercedesu GL a X5 vyzerá, z rovnakej doby, o dosť menšie.

Motory

Nie, tu neboli štvorvalce, tu neboli malé motory. Audi Q7 sa dá nazvať za auto z éry pred masívnym downsizingom. A pritom aj druhá generácia tohto auta má len väčšie motory. Pre prvú však boli tri litre naozajstným základom. A menej ako šesť valcov nebolo vôbec v ponuke. Benzínové motory sú buď šesťvalce s 3,6 litrami objemu, alebo 4,2-litrové V8.

O masakrálnom 6,0 V12 TDI s výkonom 368 kW (500 k) a krútiacim momentom 1000 Nm ani nebudeme hovoriť, ten je ozajstná špecialita. Trochu menej je aj pofaceliftových 4,2 V8 TDI. Ale najviac kusov má trojlitrový TDI s výkonom 171 kW (233 k), alebo 177 kW (240 k). Tento motor je celkom spoľahlivý a s autom dokáže celkom pekne pohnúť.

Stále vyzerá dobre

To, čo sa podarilo Audi s Q7 sa automobilke podarilo s máloktorým modelom po roku 2000. Aj napriek veku dizajnu celých 15 rokov má stále celkom príjemný a aktuálny dizajn. Reálne vyzerá trochu terénnejšie ako druhá generácia. Tá sa vizážou zmenila na zvýšené kombi, ale zvýšené nielen podvozkom, ale aj natiahnuté v grafickom editore do výšky.

Prvej generácii Audi Q7 neškodia ani oblé línie a možno trochu viac pôvabu nabralo toto auto faceliftom. Ten prišiel v roku 2009, ale veľa sa toho nezmenilo. Dokonca treba skonštatovať, že aj interiér tohto auta vyzerá stále výborne. Audi, klobúk dole, tento dizajn akoby nestarol.

Ak sa vám Q7 páči, tak si pozrite aké kúsky máme v ponuke.

Jozef Murarik
Jozef Murarik
Jozef Murarik
Jozef Murarik

Prečítajte si tiež

Vozidlá na predaj

7 miestne Ford S-Max 1.8 TDCi Trend 7m

Ford S-Max 1.8 TDCi Trend 7m

Mpv 235320 km náhon: predný manuál (6 st.) diesel 92kW (125 PS) 2008 PO

4.700 € 6.700 €
Manuál Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BMT Comfortline

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BMT Comfortline

Combi 179140 km náhon: predný manuál (6 st.) diesel 110kW (150 PS) 2015 ZA

13.490 €
2 roky záruka Kia Sportage 2.0 CRDi HP 4WD 185k AT GT-Line

Kia Sportage 2.0 CRDi HP 4WD 185k AT GT-Line

Combi 72084 km náhon: 4x4 automat (6 st.) diesel 136kW (185 PS) 2016 BA

18.990 € 19.990 €
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D Challenge

Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D Challenge

Combi 126500 km náhon: predný manuál (6 st.) diesel 110kW (150 PS) 2014 TN

12.990 €
Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro

Coupé 120000 km náhon: zadný manuál (6 st.) benzín 241kW (328 PS) 2014 TT

20.200 €
Audi A5 3.0 TDI DPF quattro

Audi A5 3.0 TDI DPF quattro

Coupé 263300 km náhon: 4x4 manuál (6 st.) diesel 176kW (239 PS) 2008 TN

9.990 € 10.490 €