5 dôvodov, prečo je druhá generácia Fordu Focus ST výborným hothatchom

02.04.2021

5 dôvodov, prečo je druhá generácia Fordu Focus ST výborným hothatchom

V roku 2004 predstavil Ford druhú generáciu modelu Focus. Už prvá bola prelomová a získala dokonca aj titul Auto roka 1999. Druhá generácia takýto titul nezískala, ale to jej nebránilo, aby bola úspešná. Okrem bežných benzínových motorov však ponúkla aj dve športovo zamerané verzie. Kým RS prišlo až po facelifte, ST bolo dostupné už od začiatku a práve to bolo jedným z najlepších hothatchov svojej doby. Vlastne má aj dnes čo povedať, lebo niektoré atribúty sú aktuálne stále. Plus existuje megalomanská ponuka aftermarketových úprav.

Motor

Určitú dobu mal Ford prsty v automobilke Volvo a preto pri výbere agregátu pre ST siahla automobilka s modrým oválom v znaku práve do portfólia švédskeho výrobcu. Motor z Volva spravil z Focusu ST jeden z najlepších hothatchov svojej doby. Radový päťvalec umiestnený vpredu naprieč síce zhoršoval možnosť vytočenia kolies, čo znamená, že zhoršil aj polomer potrebný na otočenie, ale inak bol a stále je fantastický.

Z objemu 2,5 litra podával výkon 166 kW (225 k), čo sa dá označiť za podhodnotené, lebo tento agregát znesie omnoho viac. Veď len samotné Volvo z tohto motora dávalo sériovo 221 kW (300 k) v prípade S60R a V70R. K vyšším výkonom sa dostal aj Focus, ale ktorý vo verzii RS500 ponúkal z tohto agregátu až 350 koní (258 kW). Toto práve znamená slušný potenciál pre úpravy. Len základným preprogramovaním riadiacej jednotky sa dá posunúť na 206 kW (280 k) a po ďalších úpravách sa dá dostať až nebezpečne blízko hranici 294 kW (400 k). Akurát v takom prípade treba jednoznačne siahnuť po samosvornom diferenciáli, ktorý Focus ST nemá štandardne.

Podvozok

Fordy majú dobrý podvozok. Toto tvrdenie je platné ešte stále a vždy asi aj bude. O ST to platí extra, veď ten, kto sledoval Top Gear v roku 2005, tak vie, že toto auto je fantastické nielen na suchom povrchu, ale má tak šialenú priľnavosť, že aj v daždi vie pri extrémnejšom manévrovaní zdvihnúť zadné koleso do vzduchu.

Toto boli časy, kedy sa automobilka ešte pripravovala poriadne a vzadu je teda viacprvkové zavesenie. Avšak hlavnou devízou Focusu ST je nastavenie. Na jednu stranu sa s ním dá žiť na každodennej báze, na druhú stranu dokáže podržať v prípade kľukatých cestičiek a na vašom obľúbenom kopci. Tu sa autu fakt nedá nič vytknúť. Dokonca je nastavenie tak dobré, že nevadí ani vpredu umiestnený ťažší motor. Veď päťvalec je o niečo ťažší ako štvorvalec. Aspoň to vyvažuje výborným zvukom, charakteristickým pre autá s takýmto počtom valcov.

Sedadlá

Ford väčšinou spolupracuje s ďalším výrobcom pri tvorbe sedadiel, čo je super, lebo si pre športové modely vyberá renomovaných dodávateľov. Kým prvá generácia RS-ka mala sedadlá so znakom Sparco, pri ST druhej generácie už automobilka stavila na spoluprácu s Recarom. A tá je vlastne do dnešného dňa, keď môžu byť sedadlá od tohto výrobcu aj v Mustangu.

Veľkým šokom v druhej generácii ST je štandardné oranžové sfarbenie, ktoré sa stalo naozaj poznávacím znamením a je veľmi vyhľadávané. Sivá a modrá kombinácia až taký wau faktor nezaznamenali. Sedadlá nie sú extrémne tvrdé a nemajú ani pevné bočnice ako športové škrupiny. To znamená, že sú stále dosť pohodlné a pritom podržia telo v zákrute. Látka, ktorou sú čalúnené zase nespôsobuje prehrievanie ani v letných mesiacoch.

Oranžová farba

Na výber bolo pre Focus ST niekoľko farieb. Ale tou najdrahšou príplatkovou a tou, ktorá vyvolávala najväčší rozruch bola len jedna jediná. Electric Orange znamenalo príplatok približne 50-tisíc slovenských korún, čo je viac ako 1 600 eur. A stále vyzerá vynikajúco. Oranžová farba proste funguje na všetkých poliach a musí každého zaujať.

Dobre, v ponuke bola aj fantastická modrá metalíza a Focus ST vyzerá stále dobre aj s čiernou metalízou. Z ponuky sa dá ešte spomenúť na striebornú farbu, ale s týmito je ST naozaj nenápadnou sivou myškou, ktorá zanikne v dave. Pre niekoho je možno táto alternatíva lepšia.

Nízka cena

Vo svojej dobe sme sa pozerali na ekvivalent 35-tisíc eur. Ale teraz sú ceny výrazne nižšie. Začínajú dokonca niekde pri 6-tisíc eurách, ale odporúčame siahnuť po kuse, ktorý si viete preveriť a viete dopredu čo vás čaká. Avšak výraznejšími problémami tieto autá nedisponovali. Motor je až nechutne spoľahlivý a ak bol pravidelne servisovaný, tak je veľmi málo oblastí, v ktorých by dokázal sklamať.

Focus ST máme aktuálne aj v ponuke, pozrite si ho!

Podvozok tiež vydrží veľmi veľa. Najväčšou nevýhodou je spotreba. Pri normálnej jazde sa dá pohybovať okolo 8,5 litra, ale takúto kratochvíľu veľmi často robiť nebudete. Toto auto nie je na normálnu jazdu, núka perfektnú jazdu s fantastickým zvukovým prejavom na akejkoľvek kľukatej ceste a nezľakne sa, v sériovej podobe, ani horšieho povrchu. A nezľakne sa dokonca ani svojich dobových konkurentov. Takými boli a z toho obdobia sú napríklad päťkový Volkswagen Golf GTI, či atmosférická a točivá Honda Civic Type-R s atmosférickým dvojlitrom. V základnom nastavení má však Focus výrazne lepší podvozok a aktuálne sa dá zohnať za naozaj nízku cenu. Pritom nejde o auto, ktoré by zruinovalo majiteľa nákladmi na servis.

A teraz si pozrite spomínaný klip o druhej generácii Fordu Focus ST, ktorý mal na starosti samotný Jeremy Clarkson. Mimochodom, okrem trojdverovej verzie Ford ponúkol aj praktickejšiu päťdverovú.

Pokochajte sa aj našou galériou, v ktorej naozaj tá Electric Orange žiari

Galéria

Prečítajte si tiež

Vozidlá na predaj

Servisná história Škoda Superb 2.0 TDI CR 140k Elegance DSG

Škoda Superb 2.0 TDI CR 140k Elegance DSG

Liftback 203449 km náhon: predný automat (6 st.) diesel 103kW (140 PS) 2012 TN

10.490 € 11.490 €
Výborný stav Audi A6 Avant 3.0 TDI DPF 272k quattro S tronic

Audi A6 Avant 3.0 TDI DPF 272k quattro S tronic

Combi 194306 km náhon: 4x4 automat (7 st.) diesel 200kW (272 PS) 2015 BA

18.990 €
Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna 4x2

Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna 4x2

Combi 181400 km náhon: predný manuál (6 st.) diesel 78kW (106 PS) 2007 TN

6.490 € 6.990 €
Veterán Nissan Datsun 280 ZX Targa

Nissan Datsun 280 ZX Targa

Targa 201961 km náhon: zadný manuál (5 st.) benzín 103kW (140 PS) 1981 ZA

9.990 €
Audi A4 3.0 TDI Premium style+drive quattro tiptronic DPF

Audi A4 3.0 TDI Premium style+drive quattro tiptronic DPF

Liftback 289500 km náhon: 4x4 automat (6 st.) diesel 171kW (233 PS) 2007 TN

6.590 €
Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI Odťahovka, Pravidelne servisované

Mercedes-Benz Sprinter 616 CDI Odťahovka, Pravidelne servisované

Valník 309783 km náhon: zadný manuál (5 st.) diesel 115kW (156 PS) 2006 ZA

6.990 € 7.990 €